Varumärken & Mode



Välkommen att kontakta oss på Tel. 08-651 00 32


Om du inte känner till varifrån du kommer , vet inte du heller vart du är på väg. Mode och design handlar om åtgärder, själ, hjärta och att ha roligt. Mode och märke är som en aktiv känsla, aktiv i den mening att lekfullhet går före allvar. Det är en stressfri känsla som liknar avkoppling en solig vårdag på verandan, på stranden, ute i trädgården eller i parken. Det handlar inte om att vinna, det handlar om att hålla sig i form och ha roligt. Att skapa mode och ett varumärke sker spontant och kräver inte avancerad utrustning . Något som är enastående bra och oskattbar för nog många”.



;Bernard Gant; Skapare av varumärket GANT.

 

Mode, kommer från latinska ordet modus betyder sätt, fason, rytm, mått, gräns; något som är förenligt med tidens rytm och smak, alltså det som är modernt. Ordet används framför allt, men inte uteslutande, beträffande kläder. Jämför stil, trend och subkultur. Mode speglar den rådande tidsandan och dess ideal. Det kan ta sig uttryck i kläder, arkitektur, målarkonst eller musik. Inom givna kulturella gränser kan en person höja sin status i gruppen genom att ändra klädedräkten.

Modehistorien speglar samtidigt kultur som historia

 

 

En del vill ha samma stil från morgon till kväll – ja, praktiskt taget hela livet. Att hitta det perfekta modet för sådana mer jordnära individer är ganska enkelt. Men vad gör mer spontana människor, riktiga individualister eller modeslavar, som aldrig kan nöja sig med ett få antal plagg eller glasögon utan ständigt vill byta efter humör? De kan hitta inspiration bland annat hos oss i butiksformat, en stilguide i miniformat som hjälper dig att hitta rätt glasögonmodell för varje tillfälle eller klädstil. Du kan kombinera modetänkande med glasögonbågar och skapa din egen trendiga mode-mix.

 

Glasögonbågar kan bli en del av ett varumärke. Ett utmärkt exempel på det är den grekiska sångerskan Nana Mouskouri. Hon har varit känd för sina svarta, dominerande glasögon under decennier och har valt att kombinera dem med klänningar i romantisk stil och eleganta gala kläder. Hon har gjort en dygd av nödvändigheten. När hon var yngre var det många som gjorde sig löjliga över att hon bar så gammaldags glasögonbågar. Idag anses hon som en trendsättare eftersom den ganska strama och svarta modell som hon föredrar hamnade i kategorin töntglasögon. Men nu låter det som om vi bara pratar om ett par glasögon. Sanningen är att den internationellt kända stjärnan har massor av par. Rykten säger att sångerskan har mer än 100 olika modeller av liknande typ.

Förr i tiden var bågar och glasögonen en tråkig nödvändighet för en del olyckliga glasögonbärare som ständigt måste sköta om sina glasögon för att kunna se klart. Idag har bågar glasögonen fått status som den mest populära modeaccessoaren. Synhjälpmedlen, som förr kunde vara något löjeväckande, har blivit en så viktig modedetalj att en del coola innefolk bär bågar med vanligt fönsterglas, bara för att få vara med och ha det allra senaste modet. Till och med i Hollywood har bågar och glasögon blivit ett måste. Den röda mattan är full av nutida och kommande stjärnor som visar upp de senaste trenderna inom båg-modet. Men hur använder man den här modebetonade accessoaren på rätt sätt? Det är faktiskt väldigt enkelt: gör inte som du vill men VÅGA. Formen på bågar bör naturligtvis passa bärarens ansikte. Enkelt uttryckt betyder det att glasögonens form ska kontrastera mot ansiktsformen, inte efterlikna den. Till ett runt ansikte passar det därför bäst med bågar med kantig form. Vi kan hjälpa till med expertråd om vad du kan välja mellan.



Bågar och glasögonen har blivit ännu en accessoar dit den stora friheten inom modet har nått. Det finns dock några enkla grundregler som kan hjälpa dig om du inte vill sticka ut alltför mycket eller VÅGAR du ta ett steg längre?!

 

Källa: Carl Zeiss Vision Stilguide i miniformat med stort perspektiv: glasögonbågar och mode – oslagbara tillsammans.




Här kan du läsa om dina favoritdesigners.

Många gör både glasögonbågar och solglasögon. Att vara modemedveten och trendig samt känna någorlunda till modeskaparens livshistoria och dennes modehus förknippad med dem märkesvaror som vi förser oss med ett antal gånger under vår livstid, går hand i hand.

För dem som föredrar status och märke i sin ekipering, skulle valet av plagg eller accessoarer blir betydligt enklare om dem visste vad modetänkandet som en märkesvara representerar när det gäller mode och design och inte minst kvalité. För oss som har haft turen att jobba med dessa märkesvaror under många år , står kvalité och passformen i fokus som en självklar del av argumenten när en kvalitetsbåge från märkesvaror saluförs.

De kosmetiska bitarna är av stor betydelse och yttersta vikt för varje modehus som tillverkar glasögonbågar i och med att formen och designen på en båge påverkar utseendet av dess bärare mer än någon annan accessoar och klädesplagg som vi använder dagligen.

Varje modehus och dennes ursprungliga skapare har på sitt konstnärliga sätt och tänkande lagt grunden till det specifika röda tråd som går genom deras personliga modetänkande och ger liv åt ett ord som vi i vardagsspråk kallar för ; Märkesvara;.

Olika märkesvaror med kända namn väcker alltid behagliga känslor som genuin passform, superb komfort, härlig kvalité hos den trendvänlige. Glöm inte bort den obeskrivbara känslan av kvinnlighet eller manlighet som framhävs när du tänker på eller väljer en produkt från Christian Dior, Mario Prada, Stefano Gabbna, Domenico Dolce, Yves Saint Laurent, Guccio Gucci, Sotiris Bvlgari , Mario Conti, Kunoqvist, Oscar Magnusson, Emporio Armani, Triple X, Inface of Danmark, Scandinaviane Eyewear, Gant, CoCo Chanel GIORIGIO ARMANI, Charlotta Village, Coco Song, Pilgrim, Faconnable, Marc By Marc Jacob, Marc Jacob, CARRERA eller välj det modehuset som har ditt namn inpräntad i sin kollektion.

En bra sammandrag kan vara att ett varumärke alltid är ett försäkran. Varumärket är ett åtagande som framkallar förväntningar.

 

 

 

Safilo en av våra leverantörer som är återförsäljare av YSL, Gucci, Christian Dior, Carrera och POLAROID mm har jobbat med glasögonprodukter i över 75 år, designat, tillverkat och distribuerat  högkvalitativa receptbelagda ramar, solglasögon och sportglasögon enligt licensavtal för ledande lyx och premiummärken samt under egna varumärken. Ett brett utbud av modehus och licensierade varumärken garanterar Safilo Group världsledande inom high-end glasögon sektorn. Safilo varumärkesportfölj består av Safilo Varumärken och licensierade varumärken, som valts ut på grundval av konkurrenskraftig positionering och internationell prestige, som garanterar ledarskap Group värld i high-end marknaden.

Ett kreativt team bestående av mer än 150 designers gör så att koncernen kan lägga ut mer än 3.000 nya modeller per år på marknaden, produktion och distribution organiseras för att garantera respekten för de speciella stil, egenskaper och placering av varje licensierat varumärke. Koncernen tillämpar en policy som syftar till att ha en varumärkesportfölj som är diversifierad med avseende på geografisk positionering, ålder, kön och inkomstklass, mål och behov av slutkunden

 

Moderiktiga bågar från 1000:-

 

Kombinera gärna med glas från Essilor som står för optisk kvalité och komfort. Paketpris: utvalda bågar + progressiva glas av märket Varilux Comfort New Edition för endast 4500:-


Hej. Har du frågor, eller vill boka en tid hos oss? Ring: 08 - 651 00 32